zavřít
Každá vteřina Magazín Hodinářství Bechyně

Charles Villoz: zpoveď druhého muže Longines

Velké finále parkurové soutěže Longines Global Champions Tour konané v pražské 02 areně navštívil viceprezident společnosti Longines, pan Charles Villoz. My jsme s ním při té příležitosti mluvili o aktuální situaci značky i o tom, čím nás Longines v budoucnu hodlá překvapit.

Charles Villoz: zpoveď druhého muže Longines

JAKÝ BYL Z POHLEDU LONGINES ROK 2019?

Byl poněkud složitější, zejména kvůli Hongkongu. Hongkong je velmi důležitá platforma, jak jistě víte. Vždy byl. V našem exportu byl od roku 1980 pokaždé na prvním nebo na druhém místě a v říjnu 2019 se poprvé dostal na třetí. V Hongkongu tedy mírně strádáme, ale stále je to pro hodinky skvělé místo. Celkově to byl pro Longines dobrý rok. Náš tržní podíl roste, i když připouštím, že už ne v těch šílených dvojciferných hodnotách jako během poslední dlouhé řady let.

JAKÁ JE VAŠE SITUACE V EVROPĚ?

V Evropě je velký turistický trh. Musíme se tu ale trochu držet zpátky v tom smyslu, že se u partnerů v některých regionech začalo projevovat přehřátí. Měli jsme také problém u konkrétních partnerů v Itálii a v Německu. Hodinky pro tamní trh jsme nacházeli v Asii. V této digitální době, kdy je možné hodinky prodat opravdu velmi rychle, jsme proto museli přikročit k mírné regulaci. Některé dveře jsme museli zavřít. Bylo to obtížné rozhodnutí, ale museli jsme je udělat. Není prostě v pořádku, když obchodní partner vytáhne hodinky z krabičky a prodá je jinde. V Evropě celkově trochu bojujeme, je to dané situací v turistice. V Paříži jsou už od loňska žluté vesty, britský Brexit také turismu neprospívá. Obchodně je teď Evropa pro celý hodinářský průmysl méně výrazná.

VIDÍTE NĚJAKÉ ZAJÍMAVÉ TRENDY, AŤ UŽ V OBLASTI DESIGNU NEBO I V JINÝCH SFÉRÁCH BRANŽE?

Vidím, že se věci opakují, vracejí se zpátky. V sedmdesátých letech přišla jedna značka, kterou nebudu jmenovat, s něčím jako polodrahokamový číselník. Onyx, tygří oko a podobné věci, trend, který jsme viděli před třiceti lety, je tedy opět zde. Dále je tu trend krásných řemínků, a ty nemusí být nutně z aligátora – jak víte, třeba v Kalifornii jsou nyní tyhle řemínky zakázány, kajman se myslím může prodávat ještě dva roky, a například v Londýně obchody Selfridges&Co uvalily zákaz na vše z aligátora i kajmana, včetně kabelek… Přichází ale mnoho velmi pěkných řemínků, kožených a také kaučukových. Neděje se však nic zcela převratného. Hodinky mají v osmdesáti procentech případů stále klasické kulaté pouzdro.

CO BUDE HLAVNÍ VÝZVOU ROKU 2020?

Je tu jedna zásadní věc, a to nejen pro Longines, ale pro každou firmu v oboru, a to být stále atraktivní pro mladé lidi. Hodinky na určité cenové úrovni si sice většinou nekoupíte ve věku dvaceti let, ale my se přesto musíme soustředit na mladší publikum, nesmí se nám stát, abychom pro ně byli „Ok Boomers“. (smích)
Další výzvou bude Hongkong, to už jsem zmínil. V menším rozsahu také obchodní válka mezi Amerikou a Čínou. Naše odvětví není velké a vše v něm záleží na exportu. Švýcarský domácí trh je velmi malý, na exportu jsme závislí z více než 90 %. V tomhle ohledu nás čeká výzva.

USKUTEČNILI JSTE JEDNU ZAJÍMAVOU SPOLUPRÁCI SE SPOLEČNOSTÍ BUCHERER: VZNIKLA LIMITOVANÁ EDICE SPECIÁLNĚ JEN PRO TOHOTO OBCHODNÍKA. BYLA TO VÝJIMKA, NEBO SE V BUDOUCNU BUDEME SETKÁVAT SE ZVLÁŠTNÍMI EDICEMI I PRO JINÉHO PRODEJCE? TŘEBA PRO HODINÁŘSTVÍ BECHYNĚ…?

Bucherer je velmi dobrý partner a neustále roste. Možná uděláme další sérii, ale musíme být opatrní. Nesmí toho být moc, protože zákazníky to časem přestane bavit. Nesmíme dělat speciální edice vždy, když se to nabízí. Spotřebitelé by to nepřijali. Bucherer je pro nás velmi důležitý, ale to i Hodinářství Bechyně – vlastně o to víc, že Hodinářství Bechyně je pro nás i velkoobchodní partner, Bucherer pouze maloobchodní. Takže jednoho dne, proč ne. Zvážíme to. Měli jsme už repliky historických hodinek československé armády se zajímavým historickým pozadím. Budeme v tom pokračovat, ale jsem proti tomu, abychom to dělali příliš často. Nesmí jít jen o byznys, musí v tom být i snaha dát něco navíc fanouškům Longines. Jednou z definic luxusu je totiž umírněné množství.

BYL LONGINES NĚJAK ANGAŽOVÁN V PRODEJI HODINEK OSKARA SCHINDLERA, KTERÝ NEDÁVNO PROBĚHL?

Víme, že Oskar Schindler nosil hodinky Longines, ale blíže jejich příběh neznám. Musíme v tom být opatrní, za těch dvě stě let nosila hodinky Longines spousta lidí, dobrých i špatných. Jsou to spousty příběhů. Třeba Albert Einstein, měl dokonce dvoje hodinky Longines. Jedny si pořídil sám v Zurychu v obchodě, který se jmenuje Stahel. Ty jsou dnes vystaveny v muzeu v Bernu. Druhé dostal v roce 1936 nebo 37 v Americe. Byly to hodinky s pouzdrem ze 14kt zlata ve tvaru tonneau, bez komplikací. Ty vydražil ruský gentleman za 596 000 amerických dolarů. Mezi hodinkami bez komplikací jde o dosud nejvyšší dosaženou dražbu.

LONGINES JE VELKÁ ZNAČKA, ALE LÍBÍ SE MI NA NÍ, ŽE SE PŘESTO VĚNUJE OKRAJOVÝM ŽÁNRŮM A DOKÁŽE PŘIVÉsT NA SVĚT HODINKY, JAKO JSOU TŘEBA KAPESNÍ EQUESTRIAN WATCH. JE ZA TVORBOU TĚCHTO NEOBVYKLÝCH KOUSKŮ NĚJAKÁ ZVLÁŠTNÍ STRATEGIE?

Jsem pyšný na to, že jsme už někdy v 90. letech začali s trendem tvorby speciálních edic. Začalo to edicí pro Swiss Air. Vzali jsme hodinky z muzea a udělali jsme jejich repliku. Tehdy to byla marginální záležitost, malá číslovaná série třeba jen tisícovky kusů, možná pěti set. Myslím, že jsme tehdy udělali kus průkopnické práce. Ale zpátky k vaší otázce. Není za tím strategie, pouze touha vytvořit krásné, neobvyklé hodinky, možná trochu víc mířené na západní trhy. Pro britské, francouzské, německé nebo italské fanoušky, kteří tyhle hodinky milují. A možná také pro japonské, na ty bych neměl zapomínat. Všimněte si, že tyto hodinky neinzerujeme. Děláme jim pouze PR.

PLÁNUJETE NĚJAKÉ SPECIÁLNÍ HODINKY NA ROK 2020?

Ano, ale nemůžu o nich ještě mluvit. Chystáme novou kolekci, včas vás pozveme na její představení, ale nemohu vám prozradit víc, i když jsem jinak velmi sdílný.

LONGINES MÁ VELMI ŠIROKOU KOLEKCI DÁMSKÝCH HODINEK. MYSLÍTE, ŽE ŽENY OBECNĚ VNÍMAJÍ HODINKY JINAK NEŽ MUŽI?

Dnes musím být velmi opatrný, jak to řeknu. Jisté je, že technická stránka hodinek je o něco zajímavější pro muže než pro dámy. Ženy možná nejsou tak citlivé na značku, což je kompliment. Spousta mužů jde po značce, aby se ukázali. To je možná trochu rozdíl. Dále ženy možná o něco méně zajímá, co se děje uvnitř, přitahuje je spíše forma hodinek než třeba komplikace.

JE TO STEJNÉ VŠUDE NA SVĚTĚ?

Není. Jsou země, kde jsou ženy hodně zaměřené na značky, konkrétně třeba Čína. Tam jsou značky velmi důležité. Pro ženy také často není tolik důležitá hodnota hodinek. Často vidíte, že nosí hodinky dostupných módních značek. Longines je trochu zvláštní, protože dámské hodinky tvoří polovinu naší produkce, což není obvyklé.

SVĚT LONGINES SAHÁ OD JEZDECTVÍ, PŘES LYŽOVÁNÍ AŽ PO LUKOSTŘELBU. KTERÁ Z TĚCHTO OBLASTÍ JE VÁM OSOBNĚ NEJBLIŽŠÍ?

Jsem lyžař, ale byl jsem také jezdec. Když jedete v Kitzbühlu dolů ze svahu a vidíte všechny ty lidi v cílové bráně, je to úžasné. A stejně skvělé jsou dostihy. Máte závod jen minutu a pětapadesát vteřin, ale je tam sto devadesát tisíc lidí, možná trochu opilých, protože popíjejí celý den, a vy neslyšíte jen trysk svého koně, ale i povzbuzování a ryk všech těch lidí – je to neuvěřitelné, obrovský adrenalin. To je něco! Mám rád oba tyto světy. Líbí se mi i parkur.

JSTE SBĚRATEL HODINEK?

Ani ne… Vlastně vůbec ne.

NĚJAKÉ HISTORICKÉ HODINKY MÁTE?

To ano. Mám spoustu hodinek. Po svém otci, po dědovi, protože byli hodináři. Sběratel ale nejsem.

TAKŽE BY SE DALO ŘÍCT, ŽE MÁTE SBÍRKU, I KDYŽ NEJSTE SBĚRATEL...

Přesně tak, jsem majitel sbírky hodinek, ale nejsem sběratel. Vím, že trh s hodinkami z druhé ruky je na vzestupu, ale pokud se mě týče... Zkrátka, když mám dobré hodinky, chci věřit, že jsou na celý život.

Autor: Pavel Hrůza