Patek Philippe: Konec ocelového Nautilu

Publikováno: 11.3.2021
Rubrika: Ze světa businessu
Patek Philippe: Konec ocelového Nautilu

Vedení švýcarské společnosti nedávno potvrdilo, že ikonický model Nautilus 5711 v její nabídce končí. Pokud se nějaké hodinky v katalogu pro další rok neobjeví, stojí za tím většinou prodejní neúspěch. To však absolutně není tento případ. Co k takovému kroku legendární značku vedlo?

Patek Philippe Nautilus s ocelovým pouzdrem a modrým číselníkem patří mezi archetypální luxusní sportovní hodinky. Zájem o něj byl enormní. Tak enormní a čekací listina tak dlouhá, že na oficiálním trhu se k těmto hodinkám zákazník dostal zhruba po deseti letech! Už v momentě, kdy si pak šťastný klient odnášel nové hodinky domů, byla jejich cena na šedém trhu více než trojnásobná. Co tedy stojí za rozhodnutím představitelů značky? A dá se očekávat podobný osud u dalších nedostatkových ikonických hodinek (co třeba Rolex Submariner nebo Audemars Piguet Royal Oak?), jejichž nedostatek je tak notoricky znám, že o tom mezi fandy kolují na sociálních sítích memes?

Kontext vzniku

K pochopení situace je dobré připomenout si, za jakých okolností Nautilus vznikl. V 70. letech minulého století vytvořil později jeden z nejslavnějších horologickéch designérů Gerald Genta nový model Royal Oak,inspirovaný lodním tvaroslovím pro značku Audemars Piguet. Bylo to poprvé, kdy se hodinářská firma proslulá společenskými hodinkami pustila do vod sportovních hodinek. Vznikla tak zcela nová kategorie luxusních sportovních hodinek. To bylo v roce 1972. O čtyři roky později představila značka Patek Phillipe, proslulá komplikovanými luxusními hodinkami s pouzdry z drahých kovů, svůj luxusní sportovní model Nautilus.

Za jeho designem stál opět Gerald Genta a jeho tvary byly opět inspirovány námořním světem. Inspirací pro podobu pouzdra a lunety i typických pantů nebo „uší“ po stranách pouzdra držících lunetu se stal tvar vodotěsných u oken křižníků. Vzor číselníku evokoval strukturu lodní paluby. To, co podle legendy Genta nakreslil během veletrhu v Basileji pánům z Patek Philippe v restauraci na ubrousek, mělo z hlediska designu s předchozí tvorbou značky pramálo společného. Nautilus způsobil asi takové pozdvižení, jako kdyby v Rolls Royce vyrobili metr a půl vysoký supersport s aerodynamickou karosérií z karbonu: Originální, moderní tvary nepřipomínaly nic z toho, co dosud vzešlo z této tradiční manufaktury. Pouzdro ze „sprosté“ oceli bylo pro svět Patek Philippe stejně tak exotické. V době, kdy trh válcovali výrobci quartzových hodinek, tradiční značky zkrátka zkoušely hledat nové cesty.

Kdy je problém?

To vše vykresluje, že Nautilus nikdy nebyl typický představitel své značky. Díky enormní poptávce po něm se však pro mnohé pomalu začínal „typickými Patekami“ stávat, což rozhodně neodpovídá realitě a vedení značky to moudře identifikovalo jako ohrožení pro její image a byl to nejspíš jeden z důvodů, které za rozhodnutím stály. Jak později uvedl Thierry Stern, CEO Patek Phillipe: „Není pro značku dobré, aby jeden model tvořil polovinu její produkce."


Pokud má značka zůstat mezi nejprestižnějšími výrobci a představovat investiční jistotu, musí její rozhodnutí sledovat dlouhodobý horizont. Obliba ocelových hodinek je podle názoru jejího vedení bublinou (i když velmi silnou) a jakákoliv podpora jejího růstu by se v budoucnu vymstila. Jde o odvážný názor a rozhodnutí, které si může dovolit pouze soukromě provozovaná společnost, jako je Patek Philippe (případně nadace, jakou je Rolex), neboť nemusí ukojit krátkodobé materiální touhy akcionářů.

Další důvod, který uvedl Thierry Stern, se týká hodnoty hodinek. „Nestačí vyrábět nejkrásnější hodinky na světě. Musím se také ujistit, že si zachovají svou hodnotu a exkluzivita je jedním z klíčů k tomu. Pro zákazníky, kteří investují do Pateků, je to důležité.“ A tady Stern důsledně odlišuje cenu na trhu použitých hodinek od skutečné hodnoty hodinek a poukazuje na to, co se stalo od chvíle, kdy vyšlo najevo rozhodnutí o ukončení modelu: ceny se ještě více a razantněji zvýšily (z čehož samozřejmě společnost Patek Philippe nemá zhola nic).

Nový model na obzoru

Zákazníci na čekací listině, pokud nejsou na jejím samém počátku, mají jen velmi malou šanci, že se svých hodinek dočkají. Nautilus v růžovém zlatě je stále k dispozici. Očekávat můžeme rovněž mírně odlišnou „derniérovou“ verzi na rozloučenou. V Patek Philippe už však vrcholí přípravy zcela nového, dle Sterna „ve všech ohledech lepšího“ modelu, který má ukončený Nautilus zcela nahradit.

Není to poprvé, kdy se vedení Patek Philippe zabývá dalším osudem modelu Nautilus. Už v roce 1996 společnost představila sportovní model Neptune s klasickým kruhovým číselníkem, tedy hodinky, které svými tvary lépe zapadaly do image tradiční značky. Úspěch se však nedostavil a model se v nabídce společnosti dlouho neohřál.

Autor: Pavel Hrůza

Foto: Chronotext, stackpathcdn,Hodinkee