Dnes 77letý Walter von Känel kdysi jako malý kluk vzhlížel k sídlu společnosti Longines na úpatí kopce v údolí Saint-Imier a přál si jednoho dne zde pracovat. O několik desetiletí později tuto značku jako její prezident pomohl dostat z problémů a přetvořil ji v jednu z komerčně nejúspěšnějších švýcarských hodinářských firem.

Walter von Känel - Pan Longines

Se stále vitálním a dobře naladěným manažerem jsme si při jeho návštěvě Prahy u příležitosti Prague Playoffs povídali o aktuální situaci značky, trendech i osobních zájmech.

Řada hodinářských značek musí v posledních letech bojovat o své místo na trhu. Jak je na tom nyní Longines?

Jsme v této branži číslo tři. Před nějakými dvaceti lety jsme se pohybovali kolem 30. místa, teď jsme číslo tři. Pořadí na tomto trhu: Rolex, Omega, Longines. Dostali jsme se na pódium, protože jsme loni předběhli Cartier. Číslo čtyři je tedy Cartier, následuje Tissot, Patek Phillipe, Audemars Piguet.

Jaká je vaše strategie při vedení společnosti?

Jsem ve firmě 49 let, z toho 30 let jako její šéf. Snažím se mít taktický přístup konzistentního pokračování, jasného zaměření a setrvání ve svém cenovém sektoru, protože nemůžete dělat všechno.
V sedmdesátých letech jsme vyhráli bitvu o první místo v Číně. Když jste jednička v Číně, máte fantastický obrat v Hongkongu, Macau v Thajsku i v Koreji, kam čínští turisté jezdí. 

Swatch Group a tedy i Longines nebude vystavovat na příštím veletrhu v Basileji. Jaký je váš názor na toto rozhodnutí?

Jsem velmi dobrý voják a absolutně souhlasím s naším velitelem.

A osobní názor?

Úplně stejný! A kdybych nesouhlasil, nemohl bych vám to říct (smích).
Přijali jsme toto rozhodnutí, abychom kompenzovali nebo zvýšili prodej. Jdeme do regionů. Začali jsme 8. ledna v Hongkongu, pak v Koreji a Austrálii, potom v New Yorku a Tokyu, poté v Soči. Debatujeme o východní Evropě a střední Asii, také o Praze. Vybereme pět měst ve velkých evropských zemích a pozveme zájemce k seznámení s novinkami přímo v jejich regionu. Očekávám, že tímto způsobem získáme víc, protože posílíme týmového ducha.

Mají hodinářské veletrhy obecně ještě smysl?

V tomto oboru musíte respektovat skupinovou strategii. Některé značky vystavují v Basileji, jiné se zaměřují spíše na ženevský SIHH… Nejsme v komunistické zemi, značky mají své autority a to je dobře – uvidíme, co se bude dít. Osobně si myslím, že už se na Baselworld nevrátíme. 

Pojďme k hodinkám. V produktové linii Heritage vznikla řada pozoruhodných modelů, čerpajících z bohaté historie Longines. Jak důležitá je tato řada pro značku z pohledu její strategie?

Především, abyste měli dědictví, potřebujete historii. Spousta značek používá mnoho slov o dědictví, ale nemá žádnou historii. My jsme tu od roku 1832. Všechny hodinky z řady Heritage, které jsem za uplynulých 49 let poslal do výroby, vycházely z historie značky. První byly Lindberghovy výroční hodinky k 60. výročí jeho transatlantického letu, následovaly Conquest, model 1954, pak přišly Flagship 1957, kterých se v letošním roce prodalo 10 000 kusů. Je to zajímavá situace. K dobrému výsledku musí mít značka sílu a respekt k originální duši hodinek. Ale i tak je samozřejmě možné udělat chybu.

Často diskutujeme o jedné věci – osobně nemám rád hodinky bez kalendáře. Novináři a sběratelé mě nakonec přesvědčili, že bychom měli respektovat duši původních hodinek absolutně. Teď máme spoustu hodinek bez kalendáře. Nejdůležitější je však historie. Obecně teď děláme v řadě Heritage méně modelů, ale prodáváme více kusů. Bestselerem je Flagship řady 795.

Na našem trhu měly obrovský úspěch repliky hodinek pro Československé letectvo...

Ano, to je skvělé. Třeba Lindbergy musíme v nabídce držet i přes malá prodejní čísla, protože to jsou fantastické hodinky. To stejné Weems. Musíte je mít, protože jsou částí vaší historie. Musíte ale akceptovat, že prodeje nebudou jako u Flagship nebo Legend Diver. Udělal jsem v této oblasti pár chyb a naučil jsem se trochu redukovat záběr. Obecně to ale není velký byznys. Máme dědictví a musíme jej využít. Naučil jsem se, jak to dělat s respektem. 

Plánujete v řadě Heritage na příští rok nějaké nové hodinky?

Ano, plánujeme je na každý rok, ale zatím musí zůstat v tajnosti. Budeme jich dělat méně, ale více na ně upozorňovat.

Jak je na tom řada Sport Collection? Když jsme spolu mluvili přibližně před pěti lety, naznačil jste její omezení…

Sport Collection… Vždy jsme dělali sportovní hodinky, jak je vidět v řadě Heritage. Musíme ale přijmout fakt, že je tu trh i pro výrazně sportovní hodinky. V našem podání bych je nazval spíše potápěčskými, jako jsou HydroConquest s modrou lunetou a keramickou vložkou. Prodalo se jich obrovské množství, přestože to dříve nebylo naším teritoriem…

Jaký je Váš názor na chytré hodinky, nebo i fúzi mezi elektronickým a mechanickým světem?

Když poprvé značky přestavily chytré hodinky, byl to propadák. Před pěti lety jsem se rozhodl, že do této oblasti nepůjdeme a to z následujících důvodů: Nemůžete porazit Apple, Samsung a čínské značky v rychlosti. Každých pár měsíců mají nový produkt. Je pro ně neúspěch, když něčeho prodají dva miliony kusů. Navíc to je pro ně minoritní byznys. Jak jsem řekl, je důležité jasné zaměření. Nemůžeme dělat všechno.

Co si myslíte o prodeji hodinek na internetu?

Do e-commerce jdeme celkem ochotně, ale žádné slevy a žádný přeprodej! V tom jsme velmi přísní. Je to také skvělý nástroj na to, jak ukázat potencionálnímu zákazníkovi celou produktovou řadu. Jdeme v této oblasti kupředu krok po kroku a výsledky jsou uspokojující.
Máme vlastní obchod, jeden také v Číně, právě jsme začali ve Francii a Spojeném království. Před pár dny mi poslali kopii první objednávky z Francie. Na řadě je Austrálie. Zajímavé je, že on-line prodáme mnohem více hodinek z řady Heritage než v klasickém prodeji.

Očekáváte, že on-line prodej překoná klasický prodej v buticích?

To ne, musíme chránit své prodejce!

Používáte Vy osobně moderní komunikační zařízení?

Vlastně ne, tento telefon je můj nejvýkonnější počítač. Zásadně neodpovídám na SMS. Mám svou svobodu. A taky skvělý tým (smích).

Jaká je vaše oblíbená hodinářská komplikace?

Nejsem moc na komplikace. Mám rád sofistikované hodinky. Máme ale hodinky s měsíční fází, kterých se prodá kolem 40 tisíc kusů, děláme také flyback chronograf. Není to ale naše specializace.

Půl století pracujete pro Longines. Byl jste někdy v pokušení pracovat pro jinou značku?

Měl jsem hodně nabídek. Opravdu hodně a asi byste byl překvapený z jakých míst. Ale – udělali jsme z této značky číslo tři. Je to skvělý úspěch jak můj, tak mého týmu. Je mi 77 let, ale stále je o co bojovat. 

Mezi vaše hobby patří závodní střelba. V jaké kategorii?

Vojenská střelba na 300 metrů. V celé zemi je střílení populární. Když ve Švýcarsku skončíte u armády, dostanete svou zbraň. Nikdy nestřílím zvířata, protože to není vyrovnaná bitva.

Trénujete tvrdě?

Byl jsem dobrý v běhu na lyžích, běhal jsem maratony, ale teď mám trochu méně času. Běhám teď maratony se svými psy (smích). Mám také velkou sbírku zbraní, přes 400 kusů. Samozřejmě oficiálně. Mám 6 tisíc knih, většinu z nich o Druhé světové válce – nebo o Velké vlastenecké válce, jak říkají v Moskvě. Sbírám obrazy a koberce. S věkem člověk trochu mění životní styl, takže si kupujete koberce… (smích)

Takže zapálený sběratel…

Ale vybíravý!

Máte také sbírku hodinek?

Moc ne. Chci být věrný, mám většinou hodinky Longines.


Profil: Walter von Känel

Narozen 1. září 1941 v německém městě Schwerin.
Mnoho let strávil v armádě, v hodnosti plukovníka velel pěšímu pluku.
Od roku 1963 pracoval pro výrobce číselníků Jean Singer Ltd. Do Longines vstoupil v roce 1969, prošel několika manažerskými posty v oblasti marketingu a obchodu, prezidentem firmy Longines Watch Co. Francillon Ltd. je od roku 1988.
Je členem rady města Saint-Imier, angažuje se i v dalších spolcích zaměřených na rozvoj obchodu v regionu. Je členem „Conseil du Jura Bernois“.
Je ženatý, má dvě děti. Mezi jeho zájmy patří sportovní střelba a historie.

Rozhovor připravil Pavel Hrůza