Veletrh Baselworld čekají změny

Publikováno: 22.3.2019
Rubrika: Ze světa businessu
Veletrh Baselworld čekají změny

Právě probíhající hodinářský veletrh v Basileji se možná koná naposled v té podobě, jak ho dosud známe. Mění se podmínky na trhu, mění se strategie značek a vše nasvědčuje tomu, že se bude muset změnit i samotný největší svátek příznivců hodinek.

Tradiční funkce a důležitost průmyslových veletrhů s příchodem digitálních technologií ve většině branží klesl, nebo se minimálně velmi proměnil. Pořadatelé na to musí reagovat a přicházet s novými koncepty, které přitáhnou diváky a tím pádem i vystavovatele.

Hodinářská branže je velmi specifická

V mnohém je inovativní, ale v mnohém konzervativní. Vždyť za konzervativní se dá považovat samotné měření času pomocí mechanických hodinek upevněných na zápěstí… I proto má stále smysl číst si tištěný časopis o hodinkách a také navštívit hodinářskou výstavu a seznámit se s novinkami osobně, i když jsou často známy z digitálních médií o hodně dříve. Změna je však potřeba i zde.

Odchod velkých značek

Naznačilo to i loňské oznámení gigantu Swatch (mj. Longines, Omega, Glashutte Original, Rado, Balmain atd.), že se letošního ročníku Baselworldu (a nejspíš ani těch následujících) nebude účastnit. Pro výstavu to znamená citelnou ztrátu. Ať už jsou důvodem, jak naznačují představitelé některých značek, neadekvátní ceny, zastaralý koncept, nebo něco jiného, pořadatel bude muset reagovat.

Pro fanoušky značek jejich neúčast na mamutím podniku nemusí úplně mrzet. Jak nám v rozhovoru naznačil prezident Longines Walter von K ännel, tato značka například plánuje být zákazníkům blíže a místo jedné velké akce za rok bude organizovat sérii lokálních prezentací, aby se fanoušci mohli s hodinkami seznámit v místě, kde žijí.

Synergie

Představitelé dvou největších hodinářských veletrhů, tedy basilejského Baselworld a na vysokou hodinařinu zaměřeného ženevského SIHH (Salon International de la Haute Horlogerie) oznámili, že se čelem k novým výzvám postaví společně a od roku 2020 sladí své termíny tak, aby obě výstavy na sebe navazovaly. Zájemcům i profesionálům z oboru tak bude stačit jediná návštěva Švýcarska, aby absolvovali oba veletrhy.

Je to logický a všeobecně dobře přijímaný krok. Pokud veletrhy mají i nadále plnit klíčovou roli v branži, budou muset více obměnit svůj koncept.

Autor: Pavel Hrůza

Foto: Baselworld